Monday, August 29, 2011

Kemandulan | Barrenness

Indo:

Pembacaan Alkitab: Hakim-Hakim 13-14

Di dalam Alkitab, ada banyak orang-orang besar yang lahir melalui seorang yang mandul. Sara yang tadinya mandul melahirkan Ishak, Ribka yang tadinya mandul melahirkan Esau dan Yakub, lalu Rahel, istri Yakub yang mandul melahirkan Yusuf yang akhirnya menjadi penyelamat bagi keluarganya di masa kelaparan. Begitu juga dengan istri Manoah yang mandul dan Tuhan memberikan kepadanya buah kandungan dan ia melahirkan Simson yang akan menjadi penyelamat bagi Israel dari tangan orang Filistin. Dari semua contoh di atas, Tuhan suka memakai mereka yang mandul, dan melakukan mujijat untuk keselamatan umat-Nya dan untuk kemuliaan nama-Nya.

Jadi, bila di dalam kehidupan kita ada kemandulan, seperti ketidak-suksesan, atau kegagalan, atau sepertinya tidak ada buahnya atau juga memang belum dapat mengandung, walaupun kita telah berusaha dan bekerja dengan sekuat tenaga, janganlah kita putus asa atau menyerah begitu saja. Justru, biarlah kita berserah sepenuhnya kepada Tuhan, memberikan kepada Tuhan ketidak-sempurnaan kita dan Ia yang akan mengubahkan-Nya menjadi sesuatu yang luar biasa. Yang perlu kita lakukan adalah terus hidup di dalam kebenaran Tuhan, seperti istri Manoah yang di perintahkan Tuhan untuk jaga hidupnya sesuai dengan perintah-Nya. Sebab bila memang kita tahu bahwa kita tidak dapat, maka ketika kita berserah kepada Tuhan, kita benar-benar menyerahkan seluruhnya kepada Tuhan sehingga Dialah yang bekerja, yang beracara 100% di dalam kehidupan kita.

Maka dari itu, marilah kita jangan berhenti berharap dan berserah kepada Tuhan dan dengan hidup mengikuti kebenaran dan perintah-Nya, sebab ada tertulis, "Janganlah kita jemu-jemu berbuat baik, karena apabila sudah datang waktunya, kita akan menuai, jika kita tidak menjadi lemah." (Galatia 6:9). Jadi, teruslah berharap dan berserah kepada Tuhan di dalam kesukaran, kemandulan dan kelemahan kita, sebab di dalam semua itu kita dapat menjadikan Tuhan yang utama.


English:

Bible Reading: Judges 13-14

In the Bible, there are many great men who was born from someone who was barren. Sarah who was barren bore Isaac, Rebecca who was barren, bore Esau and Jacob, then Rachel, Jacob's wife who was barren bore Joseph who saves his family from famine. Now it's the same with the wife of Manoah who is barren and the Lord gave her a child and she bore Samson who will become the one who saves Israel from the Philistines. From all the above examples, the Lord likes to use those who are barren and create a miracle to save His people and for the glory of His name.

So, if in our lives we have barrenness, such as being unsuccessful, experiencing failures, or it seems that there is no fruit in what we do or we just can't get pregnant yet, even though we have tried and work hard at it, do not lose heart and give up. But let us surrender all of it to the Lord, giving to the Lord our imperfectness and He will change it to something amazing. What we need to do is to keep on living in the truth of the Lord, just like the wife of Manoah who was commanded by the Lord to take care of her life according to His commands. Because if we know that we can't, then when we surrender it to the Lord, we really surrender everything to the Lord so that He is the One who works 100% in our lives.

Therefore, let us never stop hoping and surrendering to the Lord and with a life that is following His truth and commands, for it is written, "And let us not grow weary while doing good, for in due season, we shall reap if we do not lose heart." (Galatians 6:9). So, keep on putting our hope and surrender to the Lord in our troubles, barrenness and weakness, because in all that, we can make the Lord be the first.

No comments:

Post a Comment