Tuesday, June 21, 2011

Jangan Memberi Dengan Sombong | Do Not Give With A Boastful Heart

Indo:

Pembacaan Alkitab: Bilangan 7

Pada hari pentahbisan kemah suci, bangsa Israel mempersembahkan persembahan atas keinginan mereka sendiri dan bukan hanya itu saja, mereka semua dari masing-masing suku memberikan persembahan yang sama. Walaupun ada yang lebih sedikit jumlah orangnya dan ada yang lebih banyak, begitu juga dengan harta milik mereka, tetapi mereka memberikan persembahan  yang sama banyaknya mewakili setiap suku.

Dari hal ini kita dapat melihat betapa sehatinya mereka dan terutama tidak ada dari mereka yang menyombongkan diri antara satu dan yang lain. Bila semua dapat memberikan yang sama, maka yang memiliki lebih tidak perlu unjuk diri dengan memberikan lebih, tetapi justru ia menghormati saudara-saudaranya yang lain dengan memberikan jumlah yang sama. Seringkali kita tidak berlaku demikian. Memang betul jika kita memiliki lebih dan dapat memberikan lebih, tidak ada salahnya kita memberikan lebih untuk pekerjaan Tuhan. Tetapi seingkali kita memberikan lebih dengan motivasi agar dihormati, dijunjung tinggi dan diketahui oleh orang banyak bahwa kita mampu. Bila kita memiliki motivasi yang salah itu, maka kita sombong. Dan jika kita memiliki rasa unjuk hati itu dan rasa sombong itu, marilah kita bertobat. Jika kita memang diberikan oleh Tuhan lebih dan jika kita ingin memberikan lebih, biarlah itu tidak kita lakukan di deoan semua orang sehingga kita menyombongkan diri dan akibatnya juga merendahkan orang lain.

Jadi, biarlah kita buang segala kesombongan yang ada di dalam hati kita. Bila kita ingin memberi lebih banyak, biarlah itu karena kita ingin membangun kerajaan Tuhan dan bukan untuk kemashyuran diri sendiri.


English:

Bible Reading: Numbers 7

On the day of the consecration of the tabernacle, the Israelites gave an offering out of their own will and not only that, each tribe gave the same offering. Even though there are some who has less people and some more and the same with their wealth, but they gave the same offering from each tribe.

From this, we can see how they all are united in one heart and especially none of them are trying to be proud and lifts themselves up above the others. If all can give the same offering, then those who has more does not need to lift themselves us above others by giving more, but they honour their brethrens by giving the same. Many times we do not do this. It is true that if we give more and can give more, it is not wrong to give more for the work of the Lord. But many times when we give more, we have the wrong motivation of wanting to be honoured, lifted high, and be known by the crowd that we are wealthy. If we have that wrong motivation, we are proud. And if we have that pride to lift ourselves us above others, let us repent. If we are given more by the Lord, and we want to give more, let us not do it in front of a crowd so that we can boast ourselves and consequently degrade others.

So, let us throw away all pride and boastfulness in our hearts. If we want to give more, let it be because we want to build the kingdom of God and not for our own glory.

No comments:

Post a Comment