Thursday, July 12, 2012

Jalan Yang Benar | The Righteous Path

Indo

Pembacaan Alkitab: Amsal 3-4

Bila kita ingin berjalan di jalan yang benar, yakni jalan Tuhan, maka kita perlu hikmat Tuhan dan perlu untuk melakukan Firman-Nya. Terutama apa yang Salomo katakan di sini tentang kehidupan orang yang benar. Dalam menghadapi dunia yang makin hari makin jahat, Salomo memberikan nasihat dan hikmat yang dapat kita ikuti agar kita dapat tetap jalan di jalan yang benar dan tidak ikut menjadi jahat seperti dunia.

Yang pertama adalah hati kita. Kita perlu untuk menjaga hati kita dengan segala kewaspadaan, sebab dari situlah terpancar kehidupan. Bila hati kita penuh dengan dengki, iri hati dan benci, maka itu akan terpancar dari sikap dan kelakukan kita. Sedangkan bila hati kita penuh dengan Firman Tuhan, kasih, kesabaran dan lain-lainnya, maka itu juga akan terpancar dari kehidupan kita sehari-hari.

Yang kedua adalah mulut dan bibir kita. Salomo menasihatkan agar kita buang segala perkataan bohong, tipu dan jahat dari kehidupan kita. Bukan lagi kita pakai mulut kita untuk mengutuk, berbohong, gossip, menjelekkan orang lain, tetapi biarlah kita pakai mulut kita untuk memberkati, membangun, dan mengucap syukur.

Yang ketiga adalah mata kita. Biarlah fokus kita tetap kepada Tuhan Yesus Kristus dan bukan kepada hal-hal lainnya. Bukan kepada harta, kekayaan, kemahsyuran, ketenaran, kesuksesan, ataupun benda-benda mati, sebab semua itu tidaklah kekal dan akan membawa kita kepada jalan yang salah. Tetapi bila kita fokus kepada Tuhan Yesus Kristus, maka kita akan berjalan lurus menuju-Nya dan tidak miring ke kiri atau ke kanan dan dengan kita berfokus kepada Tuhan, maka bila Tuhan berkenan, kesuksesan, kekayaan dan berkat akan mengikuti kita.

Yang terakhir adalah kaki kita. Salomo nasihatkan agar kaki kita jauhkan yang jahat, sebab kaki kitalah yang juga membawa kita kepada hal-hal yang jahat. Sebaliknya, barlah kita pakai kaki kita untuk memberitakan Injil Kristus dan bukan untuk kejahatan.

Ke-empat hal ini diajarkan Salomo kepada kita semua agar ini menjadi gaya hidup kita setiap harinya, yakni untuk menjaga hati, mulut, mata dan kaki kita sehari-hari agar jalan kita tetap berada di jalan yang benar menuju kekekalan bersama Tuhan Yesus Kristus.


English

Bible Reading: Proverbs 3-4

If we want to walk in the righteous path, that is the path of the Lord, then we need to have the wisdom of the Lord and need to do His Word. Especially what Solomon said here about the life of a righteous man. In facing the world that is becoming more wicked everyday,. Solomon gave advices and wisdom which we we can follow so that we would still walk in the righteous path and not following the wicked ways of the world.

The first one is our hearts. We need to guard our hearts with diligence, for out of it springs forth life. If our hearts are full of jealousy, envy and hate, then it will show in our action and attitudes. While if our hearts are full of the Word of God, love, patience and others, then it will also show in our lives everyday.

The second is our mouths and lips. Solomon advices us to get rid of all deceit and perverse lips from our lives. We are no longer using our mouths and lips to curse, lie, gossips and putting down others, but let us use our mouths and lips to bless, edify and give thanks.

The last one is our eyes. Let our focus be upon the Lord Jesus Christ and not to other things. Not to treasures, wealth, fame, success or dead things, for all of them are not eternal and will bring us to the wrong path. But if our focus is to the Lord Jesus Christ, then we will walk in a straight path towards Him and not to turn to the left or to the right and by focusing on the Lord, then, if the Lord is willing, success, wealth and blessings will follow us.

The last one is our feet. Solomon advices us to keep our feet from evil, for our feet can brings us to the wicked things. Instead, we should use our feet for the preaching of the Gospel and not for wickedness.

These four things are taught by Solomon for us all to be a lifestyle everyday, that is to guard our hearts, mouths, eyes and feet everyday so that our path is on the righteous path and heading towards eternity with the Lord Jesus Christ.

No comments:

Post a Comment